Juonikuvaukset(1)

Jos muutaman vuoden takainen Dan Boylen Slummien miljonääri oli Hollywood kurottamassa niin pitkälle Bollywoodiin kuin pystyy, Anurag Basun Barfi! on päinvastainen elokuva: Bollywoodia hollywoodilaisittain. Viime vuonna ilmestynyt elokuva oli Intiassa jättiläismäinen hitti ja tarjokas vieraskielisen Oscarin ehdokkaaksi. Sen pääosien näyttelijät Ranbir Kapoor ja erityisesti Priyanka Chopri ovat kotimaassaan supertähtiä. 1970-luvun Intiaan sijoittuva elokuva on rakkaustarina kuulovammaisesta ja puhekyvyttömästä Barfista (Kapoor), rikkaan perheen tyttärestä Shrutista (Ileana D'Cruz) sekä autistisesta Jhilmilistä (Chopri). Kapoorin vaikuttava roolisuoritus ammentaa täysin mykkäelokuvan perinteestä: elokuva myöntää olevansa hommagé Buster Keatonille ja Charlie Chaplinille. Viitteet Poliiseihin ja Kaupungin valoihin ovat suoria. Musiikki sen sijaan on selvä kumarrus Yann Tiersenin Amélie-sävellyksille. Elokuvan suosio ei ihmetytä, sillä Barfin ja Jhilmilin rakkaustarina on kauniisti ja ymmärtäen kuvattu. Sisimmässään Barfi! on hyvän mielen elokuva termin klassisimmassa merkityksessä. Oskari Onninen (Helsinki International Film Festival)

(lisää)

Arvostelut (1)

NinadeL 

kaikki käyttäjän arvostelut

englanti A Bollywood movie that professes its love for Charlie Chaplin and Buster Keaton? That’s something I couldn't miss out on. Or, Ranbir Kapoor is on a sure path to a Filmfare award, but which, unfortunately, went to Ileana D'Cruz instead of Priyanka Chopra, which is less understandable. Even as the undeniable perfection of Barfi the sad-faced clown is another milestone in young Ranbir's filmography, Priyanka Chopra's autistic character is, against all odds, the one around whom the whole world revolves. No one would look for a sexy woman with Miss India/Miss World curves in Jhilmil. Yet those big round eyes reflect so much emotion, so much love and fragility and vulnerability that acting elites on every continent could only dream of. Ileana, meanwhile, has only gone through her Bollywood baptism as the beautiful other woman in the back. It's been a long time since I've felt so good when the best of the East and West met. So please, develop more classic slapstick in *ollywood. In addition, if we notice the 1970s in which the film is set, a parallel with Ohm Peace Ohm is suggested and we can be even more amused by the police bureaucracy. ()

Kuvagalleria (25)