Tanskalainen tyttö

  • Yhdistynyt kuningaskunta The Danish Girl (lisää)
Traileri 1

Juonikuvaukset(1)

Vuoden 1926 Kööpenhaminassa elävä taiteilija Einar Wegener, joka on naimisissa Gerda Wegenerin kanssa, tunnetaan maisemamaalauksistaan. Myös Gerda on taiteilija, vähemmän tunnettu, mutta työllistyy merkkihenkilöiden muotokuvamaalarina. Heidän avioliittonsa on vahva ja täynnä rakkautta. Kaikki muuttuu, kun Gerda pyytää miestään asettumaan malliksi ja pukeutumaan naisen asuun viimeistelläkseen maalauksensa. Kokemus mullistaa pariskunnan koko elämän. Einar huomaa, että ollessaan Lili hän kykenee toteuttamaan itseään aidoimmillaan ja ryhtyy elämään naisena. Gerda taas löytää Lilistä uuden muusan ja kypsyy taiteilijana uuteen kukoistukseen. Pariskunta joutuu kohtaamaan myös ympäröivän yhteiskunnan ennakkoluulot. He lähtevät kotimaastaan avomielisempään Pariisiin, missä Gerda etenee urallaan taiteilijana. Heidän avioliittonsa elää ja muuttuu, eikä ongelmiakaan voida välttää. Yhä uudelleen ja uudelleen Gerda kuitenkin osoittaa tukensa Lilille transsukupuolisena naisena matkalla, joka tekee hänestä yhden maailman ensimmäisistä sukupuolenkorjauksen pioneereista. Toistensa kautta molemmat löytävät rohkeutta olla oma itsensä. (Finnkino)

(lisää)

Videot (15)

Traileri 1

Arvostelut (10)

lamps 

kaikki käyttäjän arvostelut

englanti Tom Hooper's craftsmanship cannot be denied, everything is exactly in its place, every scene has its meaning, the cinematography works perfectly in relation to the characters and the actors get the most out of their performances. Eddie Redmayne is traditionally convincing and likeable, Alicia Vikander is phenomenal. But as far as any message or dramatic value is concerned, apart from the theme itself, there is nothing to write home about. Above all, the film doesn't feel very much like a true life story, the action doesn't reach the required emotional heights, and although the driving force is supposed to be primarily a depiction of the fateful love and affection between the two protagonists, it fails to extend their feelings beyond the expressions and inflections of the actors. Overall, it’s a bit underdeveloped, in small details and individual components, but definitely engaging and pretty good. 70% ()

NinadeL 

kaikki käyttäjän arvostelut

englanti It's nice that a transgender being can take festival-goers to Copenhagen, Paris, and Dresden in the 1920s and they don't even protest. The lead roles are godlike, and I had no doubts about the set design. In addition, excellent are also the supporting roles (Sebastian Koch as Magnus Hirschfeld) and especially the emphasis on the work of Gerda Wegener, for whom I don't know whether I prefer the Art Nouveau or Art Deco period. ()

Mainos

Isherwood 

kaikki käyttäjän arvostelut

englanti The worst possible way to capture the biography of an unconventional person is to make it precisely this conventional and conservative. The slow cinematography, the haunting music, and the precise actors are dragged in a soul-destroying way through two hours without any drama and you guess the plot despite having no idea about the person in question until now. Somehow you guess that the wife had to go through the hardest dilemma, but her inner struggle is done with one tear on a bench in the rain - it’s very cheesy, just like the rest of the film. ()

Malarkey 

kaikki käyttäjän arvostelut

englanti Beyond the ethereal acting performances, the movie didn’t really surprise me with anything. And it wasn’t supposed to. I don’t understand the topic and it’s hard for me even get into it a little bit. On the other hand, I admit that Eddie Redmayne is an incredible actor; just as incredible as Alicia Vikander is beautiful. And since I like European movies, I appreciated actors such as Matthias Schoenaerts and Sebastian Koch, who have taken the quality to the absolute top. ()

novoten 

kaikki käyttäjän arvostelut

englanti Tom Hooper has failed to hang on to the status of a clear favorite. After the accessible The King's Speech and all the overflowing emotions of Les Misérables, yet another story is told of a man requiring a sympathetic posture to understand him. Yet this time it fails because it is told all too clumsily. It lacks lightness and, above all, the element of surprise, as every plot twist can be seen long in advance. Often, it doesn't matter, because Alicia Vikander plays like her life depends on it and Eddie Redmayne fascinates with every (albeit again perhaps too specific and almost disruptive) gesture. As a whole, however, The Danish Girl speaks a language that doesn't tell me anything new. ()

Kuvagalleria (109)