Paha maa

Suomi, 2005, 130 min

Ohjaus:

Aku Louhimies

Perustuu:

Leo Tolstoy (kirja)

Kuvaus:

Rauno Ronkainen

Näyttelijät:

Jasper Pääkkönen, Mikko Leppilampi, Pamela Tola, Petteri Summanen, Matleena Kuusniemi, Sulevi Peltola, Mikko Kouki, Pertti Sveholm, Samuli Edelmann (lisää)
(lisää ammatteja)

Suoratoistopalvelut (1)

Juonikuvaukset(1)

Ohjaaja Aku Louhimiehen parhaaksi elokuvaksi kehuttu Paha maa on kertomus tämän päivän Suomesta. Elokuvan keskeisiä teemoja ovat rohkeus, anteeksianto ja pahasta olosta selviäminen. Maailma ympärillämme on järjetön, mutta pahaan kannattaa kuitenkin vastata hyvällä. Tapahtumat saavat alkunsa väärennetystä viidensadan euron setelistä. Väärä raha aiheuttaa tapahtumaketjun, jossa päähenkilöt purkavat ahdistustaan laittamalla pahan kiertämään, ja tapahtumien leikkauspisteessä kaikkien elämä muuttuu perusteellisesti. (Nordisk Film Fin.)

(lisää)

Arvostelut (1)

Marigold 

kaikki käyttäjän arvostelut

englanti Incredibly poser-social depression that tends to pile up disasters to the point where tragedy becomes a farce. Inspiration of Tolstoy and the overall effort to penetrate beneath the surface of social misery remain only an artificial creative gesture - albeit well-directed, but sometimes rearranged in a funny way. It may sound unfair, but Louhimies should let go of Far Away the Clouds Escape and see how a similar genre can be done purely, without the would-be naturalistic machinations and stubborn exaggeration. And then he should release Magnolia again and see how it is possible to ignore chance, absurdity and construct in a similar film and pass it off as social realism "with added narrative value". On top of that, he would learn that if he confuses the fates of several characters, he should do so consistently and in a less utilitarian way. The director and screenwriter behaves surprisingly cynically for a "sensitive humanist" when he abuses some of the characters once for his godly intention to show the evil and inhospitable world of the fringe. This is a similar case to the Czech film Flower Buds, which is a film that looks so deep into the misery of its characters that everything around it escapes. Unfortunately, what is around it is the most important thing. ()